Bloggaava Karavaanari: Pohjoisesta itään ja ehkä takaisinkin?

Julkaistu:

10.07.2014
| Kirjoittanut:

021

Lomalla, karavaanarielämän vapaudesta nauttien!

Säätiedotuksen näyttäessä aurinkoja ja hellelukemia päätimme lyödä kamppeet kasaan ja vaunun koukkuun. Ihan viime minuuteille saakka oli epäselvää, mihin suuntaan auton nokka käännettäisiin. Koska ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi viikonloppuna Treffit (SFC:n paikallisosastojen ohjelmallinen viikonloppu), päätimme ottaa toisen suunnan. Olimme kaikille puhuneet Itä-Suomesta, mutta suuntasimmekin pohjoiseen! Ensimmäinen vetomatka oli aika pitkä ja lopulta saavuimme perille. Ajomatka sujui tuttua tietä, nro 28, pitkin (Kokkola-Kajaani), jonka allekirjoittanut on nimennyt Suomen tylsimmäksi tieksi. Lapsia jännitti, koska olimme luvanneet automatkan loppuvan lossimatkaan. Vielä lossilla mietimme, mille leirintäalueelle menisimme…

muitakin karavaamareita liikenteessä

Koska lossi oli täynnä karavaanareita, suuntasimme sinne, minne muut eivät menneet.

Ja löysimme unelmarannan! Ja niin kauniin auringonlaskun. Vaunun saimme parkkiin ihan hiekkarannalle. Olimme saapuneet Manamansalon Kultahiekkaan. Ranta oli upea, vesi kirkasta ja aurinko! Manamansalossa on useita geokätköjä, jotka etsimme ja löysimme.

Kirkasvetisen Oulujärven rannalla

Saarella on myös mahtavat ulkoilu- ja kalastusmahdollisuudet. Kävimme katsomassa niitä toisia leirintäalueita, mutta ”omamme” oli meille paras, pieni ja rauhallinen. Huoltorakennus oli aika äskettäin remontoitu ja ihan freessi. Loman alku ei olisi voinut olla parempi! Vaunustamme saattaa löytyä Manamansalon kultaista hiekkaa vielä kauan.

Yksi monista ulkoilureiteisä, Peuranpolku Manamansalo

Valitettavasti olimme päättäneet pitää karavaanin liikkeessä ja yövyimme vain kaksi yötä Kultahiekalla. Yksi syy oli myös alueen arvokkaanpuoleinen vuorokausimaksu ja se, ettei sauna kuulunut yöpymishintaan. Matka jatkui idemmäksi ja saavuimme kuumana iltapäivänä Nurmekseen ja Hyvärilän Matkailualueelle. Matkanvarrella pysähdyimme hetken mielijohteesta kahvittelemaan ”Maanselän etappi” nimiseen paikkaan, (Kajaani-Valtimo välillä) jossa saimme kotitekoisia munkkeja.

Kahvilassa myytiin myös tilan omaa villalankaa

Lapsia kiinnosti erityisesti tilalla heinää pöyhivä vanha Volvo-merkkinen traktori sekä lampaat. Tänne uskaltaa mennä myös vaunun kanssa, koska pihalla mahtui hyvin kääntymään (vaikka pihalle ajaessa ei siltä tuntunut). Talon vanha isäntä osoittautui varsinaiseksi suupliikkimieheksi ja kertoi paljon elämästään ja työstään tilalla sekä metsähommissa.

Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskusta suosittelen kaikille siellä päin liikkuville. Alueella on paljon tekemistä golfkentästä vesi-freestylehyppyriin ja kanoottiretkeilystä spa-hotelliin. Alueelta lähtee asfaltoitu pyörätie Nurmeksen keskustaan. Me kävelimme leirintäalueelta pururataa pitkin katsomaan Bombaa. Matka oli 5-vuotiaillemmekin sopiva. Matka tosin kesti meiltä aika kauan, koska matkanvarrella oli monta toinen toistaan hienompaa geokätköä!

027

– HAKUPALVELUSSAMME NYT MYÖS LIPPUPISTEEN KOHTEET. HELPOTA KESÄLOMAASI: WWW.KIVAATEKEMISTÄ.FI

Bomban talo oli niin hieno kun uskoinkin sen olevan. Talon ja hotellin välissä oli hieno uusi leikkipuisto, josta pienimpämme tykkäsivät. Itselleni jäi parhaimpana muistona mieleen Bomban talon vierestä lähtevä ”Hiljentymisen polku”, joka kulkee kauniissa niemessä, jonka kärjessä on ortodoxien Tsasouna. Sen pihalla oli muistomerkki sotavankileirillä kuolleille Suojärveläisille vuosina 1939-1940 ja sitä katsoessa keskustelin hetken isompien lasten kanssa sodan kauheuksista.

044

Hiljentymisen polulta

Nurmeksessa oli iltatori, jolla vierailimme ja söimme todella hyviä paistettuja muikkuja. Muikuista tulikin ”pikkupoikiemme” uusin suosikkiherkku. Iltapalaksi ostimme vielä lörtsyjä. Niitäkään lapsemme eivät olleet ikinä aiemmin maistaneet. Ja hyviä olivat nekin.

Hyvärilässä vietimme oikein aktiiviset kaksi päivää liikkuen, leikkien ja tietenkin uiden. Ainoa mikä harmitti 9-vuotiasta Edviniä oli, että olimme unohtaneet frisbeegolf-kiekkomme kotiin. Harmitti siksi, että sekä Manamansalon että Hyvärilän leirintäalueilla on frisbeegolf-radat. Ne ovat näemmä yleistyneet viime vuosina. Nurmeksessa ja sen ympäristössä on vaikka kuinka paljon tekemistä, näkemistä ja kokemista. Ja tarvitseeko mainita, että tietenkin vierailimme Sasta outlet -myymälässä?

Hyvärilässä ollessamme mietimme matkasuunnitelmiamme uusiksi ja taas vaihtui reitti. Mutta siitä ja seuraavasta kohteesta enemmän ensi viikolla. Tätä kirjoittaessa reittisuunnitelmat eivät ole vieläkään ihan valmiit. Kotiin ei tarvitse vielä reiluun viikkon ehtiä jos ei halua. Karavaanarielämän ihana vapaus!

Yhteistyössä mukana: Top Camping Vaasa

Seuraa Bloggaavien Karavaanareiden, Sinin, Lotan ja Paten, seikkailuja kesä-Suomessa. Blogit ilmestyvät viikoittain. Muistathan kesälomaasi helpottavan KivaaTekemistä.fi -hakupalvelumme.
Tilaa KivaaTekemistä -uutiskirje, niin olet mukana lippupakettien arvonnassa joka kesäkuukauden lopussa.